Specialized Turbo Como SL 5.0

Specialized Turbo Como SL zupełnie nie pasuje do naszej dotychczasowej działalności związanej z testami rowerowymi. A jednak! Jak tylko go zobaczyłem, od razu mnie zainteresował i wiedziałem, że chce go sprawdzić. Wygląda wzorowo i wdraża również bardzo ciekawe rozwiązania. Szczegóły znajdziecie w naszym teście.

Wygląd

Wygląd to pierwsze i chyba najważniejsze na co osobiście zwróciłem uwagę w przypadku Turbo Como SL. Występuje on w 2 wersjach konfiguracji a każda z nich może być pomalowana na trzy z dostępnych kolorów dla danej konfiguracji.

Rower wygląda bardzo futurystycznie, czysto i elegancko. Wszystkie kable zostały zgrabnie pochowane, nie gorzej jak w najlepszych rowerach szosowych czy MTB. Do tego trzeba dodać flagowy atut Speca, czyli bardzo proste ale ładne malowanie. Wszystkie akcesoria Turbo SL, to akcesoria stworzone z myślą o tym modelu, wiec i wszystko w nim pasuje tworząc ładną całość. Mowa tutaj oczywiście m.in. o błotnikach, lampkach i najbardziej widocznym przednim koszyku.

To elektryk?!

Patrząc na SLa, często zapominamy o najważniejszym. To elektryk! I tutaj znowu wracamy do estetyki. Silnik jest bardzo mały i jest tez świetnie schowany, to samo tyczy się baterii. Pod tym względem niewiele jest firm rowerowych na rynku, potrafiących to zrobić lepiej lub na podobnym poziomie.

Silnik to jednocześnie najważniejszy element TURBO. Jest to silnik Speca, stworzony dokładnie w taki sposób jaki potrzebowali pod swoje modele, zarówno te miejskie jak i szosowe. Wymagania były trzy, lekkość i wielkość i najważniejsze – odczucia z jazdy. Dwa pierwsze widać gołym okiem, że udało się spełnić. O trzecim przekonaliśmy się już po kilku metrach przejechanych na Turbo Como SL.

Ten sam silnik napędza również drogie, szosowe elektryki, które spokojnie mogą pokonywać największe europejskie przełęcze. Osobiście jako osoba nie przyzwyczajona do pomocy podczas jazdy na rowerze, mogę uczciwie przyznać, że odczucia z jazdy są bardzo przyjemne. Na takie odczucia składa się również bardzo cicha praca silnika i naprawdę można szybko zapomnieć, że to elektryk.

Warto jeszcze wspomnieć, że silnik waży mniej niż 2 kg. To bardzo dobry wynik, ale oczywiście trzeba pamiętać, że to jednak bateria jest tym najcięższym elementem wspomaganego napędu.

Pasek czy łańcuch?

Aktualne ceny dla Turbo Como SL, to 15000 za wersję przez nas testowaną, czyli 5.0 i 13000 za wersję 4.0. Droższa wersja różni się wyłącznie zastosowanym napędem. Obydwa modele, to oczywiście zamknięta miejska piasta obsługująca przełożenia, tylko w tańszej wersji mamy 5 stopniową przekładnię Nexusa. Wersja testowana, to 8 biegowy Alfine. Oczywiście taka zmiana niesie za sobą zastosowanie innych podzespołów związanych z całym napędem, ale kluczem wszystkiego jest oczywiście większa ilość przełożeń.

Czy większa ilość przełożeń ma sens w rowerze elektrycznym? Tak, ale tylko dla świadomego użytkownika. Obserwując ludzi kręcących na niskiej kadencji, wydaje się, że jedno przełożenie mogłoby wystarczyć. Do jazdy na elektryku trzeba się przyzwyczaić i trzeba się też przyzwyczaić do tego, że jednak warto pedałować. Osobiście podczas testów też dość późno odkryłem, że Turbo ma jeszcze kilka przełożeń w górę, ale zwalam to jednak na trochę ciężką nogę.

Tańsza Tesla

Turbo, to rower miejski, który jak się okazało podczas testów ma silnik, który przewiózłby nas przez alpejskie przełęcze. Oczywiście w tak wyprostowanej pozycji mogłoby to nie być aż taką przyjemnością. Na pewno dużą zaletą testowanego 5.0 jest napęd. Pasek plus silnik, to bardzo ciche rozwiązanie a co najważniejsze, zupełnie nie wymagające codziennego serwisu i brudo-odporne.

Tylko pozycja na rowerze i akcesoria kierują Turbo Como w stronę rowerów miejskich. Silnik ma nas wspierać przy jeździe pod wiatr, która często jest trudna do zniesienia, ma również wspierać nas na podjazdach. Silnik ma po prostu jeszcze bardziej uprzyjemnić nam jazdę na rowerze.

Osobiście widzę Turbo jako rower, który w dużym stopniu spowoduje, że zapomnimy o dojeździe autem do pracy. To taka dużo tańsza Tesla, która nie wymaga też większego serwisu i jeszcze zadba o naszą kondycję i zdrowie.

https://www.specialized.com/pl/pl/turbo-como-sl-5-0/p/200354?color=322702-200354

Film i zdjęcia: http://www.peesmovie.pl

Komentowanie jest wyłączone.